Metody práce s klientem (uživatelem služby) jsou voleny s ohledem:
- na jeho fyzické a psychické možnosti,
- na způsob jeho života před nástupem do domova.
Poskytovatel (domov) vytváří spolu s klientem (popř. jeho rodinou) osobní plán klienta (prvotní osobní plán - rámcový, je stanoven již v den nástupu klienta a postupně se vyhodnocuje, upřesňuje a specifikuje). Osobní plán je nedílnou součástí osobní ošetřovatelské dokumentace klienta a je zaměřen na klientovy:
- potřeby a osobní cíle,
- přednosti, zájmy a talent,
- rozvoj dovedností a s tím spojenou samostatnost a soběstačnost,
- přání a individuální možnosti.
Metody práce s klientem se dělí z několika hledisek. Základní dělení je dle tzv. „potřebnosti klienta" neboli jeho závislosti na pomoci druhé fyzické osoby na:
- metody ošetřovatelské (zdravotnické, pečovatelské),
- metody rehabilitační a aktivizační (fyzioterapeutické, volnočasové),
- metody podpory osobních cílů klienta.
Dle potřebnosti klienta, kapacitních možností zařízení a individuálního plánu práce s klientem se volí metody práce:
- kolektivní,
- individuální.
Používané metody práce v zařízení počítají i:
- se spoluprací rodiny, přátel a známých klienta,
- s eventualitou, že potřeby klienta překračují možnosti domova, v tom případě domov může zprostředkovat i služby, které sám neposkytuje.
- Způsob, jakým jsou uživatelé zapojeni do rozhodování o využití služby
Domov velmi dbá na to, aby už prvotní rozhodnutí zájemce, zda chce službu domova využít či ne, bylo učiněno samotným zájemcem (nikoliv mu vnuceno jeho okolím) a aby se jednalo o tzv. kvalifikovaný souhlas. Proto domov poskytuje zájemcům informace, konzultace, porady, prohlídky domova i možnost účastnit se akcí domova, a to ještě před nástupem do zařízení.
Zapojení klientů do rozhodování jak o využití služby, tak o uspořádání různých akcí či učinění změn týkajících se života klientů v domově, není v našem zařízení ničím novým. Na pravidelných schůzkách vedení domova s klienty jsou klienti informováni o všech záležitostech rozhodných pro jejich život v domově, jsou přímo nabádáni, aby vznášeli připomínky a podněty. Ví, že lze využít i způsobu anonymního podání (prostřednictvím schránky důvěry). O všech jejich připomínkách je učiněn záznam v zápisu ze schůzky a na každou připomínku je dána odpověď (buď bezprostředně, nebo po prověření následně na další schůzce).
Vedení domova se upřímně snaží spolupracovat i s rodinami klientů a vždy reaguje i na připomínky z okruhu lidí blízkých klientům.